En una carta enviada als veïns i veïnes referma la seva postura en contra del tancament del pas a nivell.

En relació a les informacions que s’han fet públiques en els últims dies en relació al pas a nivell, l’Ajuntament ha volgut aclarir tot una sèrie de punts amb els quals vol refermar la seva posició contra el tancament del pas a nivell i acabar amb “les informacions esbiaixades, les quals demostren una manca d’informació i, sobretot, d'interès per conèixer l'esforç i la constància de moltes persones”. En primer lloc dels veïns de la plataforma ciutadana de defensa del pas a nivell; dels grups municipals amb representació durant aquesta legislatura a l'Ajuntament; i de l'equip de govern.

A la carta l’Ajuntament efectua un resum dels moments importants en els tràmits o negociacions que des dels anys vuitanta han estat constants per buscar solucions a aquesta infraestructura, la qual trenca físicament el nostre municipi i no ofereix el servei necessari i mínim com a transport públic.

La inauguració de la línia de ferrocarril Barcelona-Vilanova-Valls l’any 1883 va comportar que el casc antic de Roda de Berà quedés dividit en dos, i va fer del tot necessari l'obertura d'un pas a nivell al carrer Valls. Aquest pas ha estat una constat font de conflictes entre el consistori i Renfe o Adif.

Al llarg de la seva història hi ha hagut dos accidents tràgics, un el 22 de març de 1936 en el que va morir una veïna atropellada per un comboi, a conseqüència del qual la protesta del consistori va ser enèrgica davant del conseller d'Obres Publiques de la Generalitat i es va demanar el servei immediat de guardabarreres. El 3 de gener de 1946 va haver-hi un nou accident, que es va produir al vespre quan no hi havia vigilància.

A mitjans del segle XX i davant les pressions del consistori es van instal·lar dues barreres accionades manualment. L'any 1969 es va inaugurar el baixador.

Renfe ha intentat en diverses ocasions suprimir el pas a nivell del nucli antic. Sempre, però, s'ha trobat amb una oposició enèrgica i ferma de l'Ajuntament de Roda de Berà, que no ha vist factibles les solucions que es proposaven.

El 17 de novembre de 2004 es va demanar per escrit al Ministeri de Foment la retirada d'un projecte per a la supressió de les barreres, i es va demanar consensuar les futures actuacions amb els veïns. I el 13 d'abril del 2005 es va enviar carta a Renfe, a l'administrador d'infraestructures ferroviàries, perquè deixessin sense efecte tant el plantejament com l'execució de l'obra que tenien previst iniciar al dia següent consistent en l'automatització del pas a nivell amb un cost de 386.000 euros.

El 22 de maig de 2008 el Grup Parlamentari de CiU al Congrés dels Diputats va presentar una Proposició No de Llei que instava al Govern central a incloure en el pressupost de l'any 2009 una partida per al trasllat o soterrament de la via al seu pas per Roda de Berà. I al juliol del mateix any es va publicar el Pla Territorial del Camp de Tarragona que incloïa, aquesta vegada sí, les demandes de l’Ajuntament traslladant la via fora del nucli urbà, i preveia la construcció d'un nou baixador a la zona paral·lela al traçat actual de l'AP-7 al seu pas pel nostre terme.

Entre els anys 2008 i 2009 es va crear una plataforma ciutadana que es mobilitza per a la no supressió del pas a nivell, desplaçant-se fins i tot a Madrid a reunir-se amb responsables d’Adif, per posar en coneixement la postura unànime dels ciutadans de Roda de Berà.

Va ser l’any 2012 quan el Consistori va aconseguir el compromís del Ministeri de Foment i de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya de descartar l'opció de la supressió del pas a nivell de manera transitòria i que només podria eliminar-se amb el consens de les tres administracions. D’aquesta manera l’Ajuntament es va assegurar que ni el Ministeri ni la Generalitat poguessin prendre mesures de forma unilateral sense el vistiplau del consistori.

Al 2017 el Ple de l’Ajuntament va aprovar per unanimitat una moció que recollia, entre d’altres, els acords que, mentre la via que travessa el centre del municipi no sigui traslladada, tal com preveu el Pla Territorial del Camp de Tarragona, Adif havia d’incrementar els sistemes i el mecanisme de seguretat del pas a nivell; es va demanar la construcció de barreres acústiques en tot el traçat de les vies ferroviàries en zones urbanes del nostre municipi; i es va sol·licitar que no es fes servir la línia Reus-Roda per al transport de mercaderies així com transformar-la en una via verda.

El 18 d'abril dos tècnics d'Adif van lliurar a l’Ajuntament una nova proposta per a la supressió del pas a nivell, una proposta que no aportava novetats significatives, que no recollia les peticions i inquietuds de Roda de Berà, i que incrementava la separació física i hagués dificultat la mobilitat entre la part nord i el centre del nucli antic. Per aquest motiu va ser rebutjada pel consistori.

Davant d’aquests fets, el 31 de maig de 2018 el Ple va tornar a aprovar per unanimitat una nova moció que recollia, entre d’altres, l’acord per sol·licitar el trasllat de la via tal com preveu el Pla Territorial del Camp de Tarragona; demanar al Ministeri de Foment la paralització de qualsevol projecte que no reculli la proposta de trasllat de la via fora del nucli urbà; i demanar la creació d’una taula de treball per analitzar i fer el seguiment d'aquest projecte.

El 14 de novembre de 2018 es va celebrar una reunió bilateral entre l'Ajuntament i Adif on es va donar trasllat, un altre cop, de les propostes municipals respecte al pas a nivell, amb un acta que va ser signada pel cap de l’àrea de passos a nivell.

Finalment, l’Ajuntament explica a la carta enviada als veïns i veïnes que totes aquestes gestions i accions, “les diverses reivindicacions i reunions celebrades al llarg dels anys per trobar solucions no han donat potser el resultat que tots voldríem, però sí han demostrat l’oposició ferma i inamovible dels interessos dels veïns. [...]”, i assegura que l’interès d’algunes persones per alçar-se com a defensors dels interessos municipals “podria provocar un resultat contraproduent, trencant el consens que hem aconseguit durant tots aquests anys i que ens ha fet forts davant d’Adif i del Ministeri de Foment”.

 

Comparteix:

Roda de Berà Ràdio

Biblioteca Municipal Joan Martorell Coca

Museu de la Ràdio Luis del Olmo

Punt d'Informació Juvenil

TOP20 - Reconeixement Administració Oberta