Des de l’any 2011 l’Ajuntament duu a terme durant un projecte d’educació ambiental a les escoles del municipi l’objectiu de fomentar actituds de respecte i conservació envers el medi ambient entre els escolars.
El consistori valora molt positivament l’educació ambiental i per aquest motiu posa especial esforç en oferir aquest programa al llarg del curs escolar. És el personal de la regidoria l’encarregat de planificar, coordinar i executar les diverses activitats de caire ambiental adreçades als alumnes d’educació infantil i primària de les escoles El Cucurull i Salvador Espriu.
Prop de 360 nens i nenes d’ambdós centres gaudeixen de les activitats proposades, les quals s’engloben en tres blocs principals: la gestió dels residus, l’estalvi d’aigua i l’eficiència energètica. Des de l’Ajuntament es busca que els infants s’iniciïn des dels 3 anys en aquesta matèria de la forma més amena i didàctica possible i creixin sent conscients de la seva responsabilitat i la importància de tenir cura del medi ambient.
Altres del principals objectius del programa són fomentar el procés d’ensenyament- aprenentatge de l’entorn natural, fer als infants explorar, reflexionar i relacionar causes amb efectes, i aprendre la importància de viure en un món més sostenible aplicant petites accions en la seva vida quotidiana.
El programa es divideix en tallers pràctics a l’aula per conèixer les tres Rs –reduir, reutilitzar i reciclar- a través de contes interactius i jocs; i sortides a la deixalleria municipal, a la platja i a la torre del Cucurull.
Activitats dissenyades
‘Aprenem a reciclar!’
Destinada als alumnes de P-3, en la qual a partir de la narració d’un conte s’explicarà l’ús dels contenidors per a la recollida selectiva i la importància de separar les deixalles. Els alumnes posaran en pràctica els conceptes apressos llençant els residus que portin de casa als contenidors corresponents de la via pública.
‘Les tres erres i les tres bessones’
Per als nens i nenes de P-4. A través d’un conte interactiu de les Tres Bessones aprendran la regla de les tres ‘Rs’, reduir, reutilitzar i reciclar, i realitzaran diversos jocs interactius.
‘Coneixem la Deixalleria de Roda de Berà’
Destinada als infants de P-5. Visitaran la deixalleria de Roda de Berà i podran conèixer els materials que poden ser admesos. Cada alumne classificarà al contenidor correcte el residu que porti de casa. Finalment, jugaran al joc d’arrencar cebes dels residus.
‘Cada cosa al seu lloc!’
Els alumnes de primer coneixeran en aquesta activitat el concepte de la llei de les tres ‘Rs’ mitjançant l’explotació i reflexió del que trobem a l’aula i es realitzarà un joc molt dinàmic. Finalment, els alumnes elaboraran una joguina amb material reciclat: un captura-taps.
‘Sortida al Cucurull’
Per als alumnes de segon. En aquesta sortida al bosc es treballarà l’ecosistema bosc mediterrani i la sensibilització mediambiental.
‘Hàbits de consum i reutilització’
Taller pràctic destinat als alumnes de tercer, per prevenir els residus a l’hora d’anar a comprar. Els alumnes també es conscienciaran de les opcions de reutilitzar els brics tot construint un moneder.
‘Visita a la Deixalleria de Roda de Berà’
Amb aquesta visita guiada els alumnes de quart podran conèixer la composició de les deixalles i els materials que poder ser admesos a la deixalleria i quin destí tenen aquests productes. Cada alumne classificarà al contenidor correcte el residu que porti de casa. Finalment, es durà a terme la realització d’un joc molt dinàmic.
‘Bons hàbits per a l’estalvi d’aigua i energia’
Per als alumnes de cinquè curs. Mitjançant la projecció d’un powerpoint es treballaran diversos conceptes relacionats amb l’aigua i l’energia.
Els alumnes aprendran a estalviar aigua i energia d’una forma lúdica mitjançant el desenvolupament d’activitats interactives: “L’energia a casa” i “El joc de l’aigua”.
‘Descoberta de la platja Llarga i Els Madalers’
Els alumnes de sisè treballaran l’ecosistema marí i l’ecosistema dunar d’Els Madalers de Roda de Berà. També recolliran residus de la zona dunar i els separaran selectivament al contenidor corresponent.